Skip to main content

TaTW 2019: reuzenkameel en dubbel Wheel of Death, en start ticketverkoop

Theater aan Twater, het internationale straattheater, circus- en spektakelfestival in Boom heeft de eerste tien namen voor editie 14 bekend gemaakt. Vorig jaar trok het festival aan de Kaai in Boom 16.500 bezoekers. De eerste grote namen garanderen ook nu weer topspektakel op zaterdag 22 en zondag 23 juni 2019.

“Traditioneel mikken we op een 35-tal individuele artiesten of gezelschappen, samen goed voor zo’n 150 optredens verspreid over twee dagen, iets waar we in 2017 mee startten. Het feit dat het voorlaatste volledige weekend nu iets later valt en dus na de examens is een meevaller”, zegt voorzitter Peter De Ridder.

Van die hele rist artiesten zijn de eerste tien namen ‘gelost.’ “We werken nog elke dag aan de programmatie die dus nog maar voor een dik kwart is ingevuld. Naast live prospecties op tal van andere grote festivals in binnen- en buitenland, vele uren youtube en websites doorzoeken en tips nagaan, waren er tot nog toe al meer dan 150 (!) spontane kandidaturen”, zegt programmator Patrick Poppe. “We bekijken ze allemaal, sommige maar 30 seconden en dan weten we meestal al genoeg. Een 8-tal onder hen worden wel uitgenodigd voor het OFF-deel of het buskersdeel.”

Onder de tien namen alvast enkele toppers. Zo komt het Franse Cie Paris Bénares met hun grootste ‘reus’ naar Boom: Chamoh is een ‘houten’ kameel die helemaal uitgestrekt zo’n vijf meter hoog is en zes meter lang. Met de ‘bemanning’ er op spreken we dus over zes meter en meer hoog. Het wordt een immense constructie die over de Kaai zal wandelen en dat zowel op zaterdag als zondag. “het is nog maar de derde keer dat Chamoh naar België komt. En het zijn nog niet de reuzen van de Zomer van Antwerpen, maar we komen in de buurt”, zegt Poppe lachend.

Nog een blikvanger, maar niet eens meer de slotact, is het uiterst gevaarlijke Wheel of Death van de gerenommeerde circusfamilie The Gerlings die om het nog spectaculairder te maken voor een double wheel gaan in Boom. De familie gaat generaties terug met dit dodenwiel en hogedraad-acts en trad al over de hele wereld op, tot in het Staatscircus van Moskou. “Er gebeuren nog steeds ongevallen met dit soort acts, die een tijdlang verboden waren zelfs, maar met The Gerlings hebben we wel de besten van de wereld en voelen we ons toch wat veiliger.”

Uit Spanje keert La Tal met The Incredible Box terug, een fantastisch mooie show die we jaren geleden in de korte versie al hadden. Uit Duitsland is er een waanzinnige act met drie acrobaten aan de Chinese mast. Uit Engeland nodigen we Bill Palmer uit die met The Spurting Man al 25 jaar een wateract brengt met de nodige Britse kolder, een echte klassieker waarbij we hopen dat het zonnig en warm is die dag. Verder zijn we blij met De Stuntman, een Nederlandse act die op het immens grote festival Oerol fantastische commentaren kreeg, het Belgische Kartje Kilo dat twee dagen een andere act brengt, de Italiaanse acrobate-comédienne Pink Mary, en de nieuwste act van Ron Jaluai als Bartenders dHELLuxe.

Onderhandelingen met een topgezelschap uit Finland, maar ook het Belgisch-Franse Too Fat too fly en dergelijke lopen nog. Voor de slotact op zaterdagavond waar we eerder al Theater Tol, Grupo Puja of TNT Extra Large zetten is een short list opgesteld van een zestal gezelschappen die in aanmerking komen, maar vooral technisch op haalbaarheid worden onderzocht.

#LikeMe + meet ’n greet

Op zondag brengt Theater aan Twater nu al elk jaar traditioneel een publiekstrekker met eerste Baba Yega en vorig jaar Ghost Rockers. Dit jaar komt de band van de populaire jeugdreeks #LikeMe naar Boom. De musicalreeks bevat bewerkingen van Vlaamse en Nederlandse klassiekers zoals ‘Lichtjes van de Schelde’ van Bobbejaan Schoepen, ‘Porselein’ van Yasmine en ‘Het is weer voorbij die mooie zomer’ van Gerard Cox dus #LikeMe is zeker ook te smaken voor het iets oudere publiek.

Leuk detail: de opnames van #LikeMe gebeurden in de PTS in Boom.

Wie in februari nog zijn ticket koopt, maakt kans op een van de 10 meet ’n greets voor zichzelf of de kinderen.

Kinderdorp en Jamilla Baidou

Wat zeker behouden blijft is het 400 m² grote kinderdorp met onder meer een stille disco. En op zondag is er een meet ’n greet met een aantal Bekende Vlamingen zoals de bekende Antwerpse vlogster en youtubester Jamilla Baidou (bijna 100.000 abonnees) en acteurs uit jongerenseries.

Side Show Tent

Nadat we vorig jaar een Burlesque Dome hadden, krijgen we nu een Side Show Tent, only for adults. Tegelijk gaan we op vraag van een aantal bezoekers meer investeren in comfortzones, zeg maar zitplaatsen, en zetten we onze planning rond meer beleving ook door.

Op vrijdag krijgt Resto à L’eau trouwens een derde editie, maar meer hierover later. Ook wat betreft de samenwerking met Willebroek in Klein-Willebroek is nog geen definitief uitsluitsel.

Gastgezinnen en vrijwilligers gezocht

Ook voor deze editie zoekt Theater aan Twater nog vrijwilligers en dat zowel tijdens het festival zelf als in de opbouw of afbraak vanaf 14 juni tot en met 25 juni. Nieuw is dat het festival ook gastgezinnen voor artiesten zoekt.

“We huren nu al de drie hotels in de buurt af voor onze artiesten, maar dat is toch een grote hap uit ons budget. En families vinden het wellicht wel leuk om een artiest of duo uit het buitenland over de vloer te hebben. Meestal komen de artiesten vrijdags toe en vertrekken ze zondag of maandag alweer. TaTW levert indien gewenst de ontbijtpakketten en gratis familietickets voor het hele weekend.”

Kandidaten mogen zich aanmelden via kaaimannen@telenet.be

Praktisch

Tickets kosten nog steeds 4 euro per persoon per dag in voorverkoop, en aan de kassa 6 euro. Een weekendticket incluis gratis parking en shuttle kost 8 euro per persoon, de prijs van een cinematicket dus waarmee je Theater aan Twater steunt. Tot en met 16 jaar is de toegang ook nog altijd gratis, op vertoon van eID aan de kassa.

Tickets bestellen kan hier, of op de facebookpagina van Theater aan Twater.

Vorig jaar was het festival op zaterdag uitverkocht, wacht dus niet te lang.